Toyota heeft de specificaties van de aandrijflijn van de Mirai bekendgemaakt. De waterstofauto komt echter voorlopig niet naar ons land.
Toyota noemt het Toyota Fuel Cell System (TFCS) ‘de ruggengraat’ van de Mirai. De waterstofauto maakt gebruik van brandstofceltechniek, waarbij waterstof in de zogenaamde Fuel Cell Stack wordt omgezet in elektriciteit. De Fuel Cell Boost Converter kan de spanning opkrikken naar 650 volt, waardoor de elektromotoren en de Fuel Cell Stack volgens Toyota kleiner en goedkoper kunnen worden geproduceerd.
De waterstof wordt opgeslagen in twee hogedruktanks (700 bar) die beide iets meer dan 60 liter slikken. De elektromotor levert een vermogen van 114 kW (155 pk) en 335 Nm. Hoe snel de Mirai hiermee naar 100 km/h sprint en wat de topsnelheid is, wil Toyota nog niet vrijgeven. De actieradius van de auto blijft eveneens nog onder de pet. Toyota geeft ons wel de maten van de auto. De Mirai is 4,89 meter lang, 1,82 m breed en 1,54 m hoog. De wielbasis is 2,78 meter en het gewicht 1.850 kilogram.
Er zijn vooralsnog geen plannen om de Mirai naar Nederland te halen, mede vanwege de beperkte infrastructuur. In september 2015 komt de auto naar Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. De eerste landen waar de Mirai te koop is, zijn Japan en de VS.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment