BMW start Europese roadtests met waterstof

De BMW Group is begonnen met het testen van voertuigen die gebruikmaken van een waterstof-brandstofcel-aandrijflijn, waarbij de Duitse autogigant de technologie op de proef stelt “in alledaagse omstandigheden op de Europese wegen”.

In een aankondiging woensdag verklaarde het bedrijf dat prototypes van de BMW i Hydrogen Next zouden worden getest op een reeks meetwaarden, waaronder betrouwbaarheid, veiligheid en efficiëntie.

Het beschreef waterstof-brandstofceltechnologie als “het potentieel op lange termijn om interne verbrandingsmotoren, plug-in hybride systemen en batterij-elektrische voertuigen aan te vullen.”

De technologie kan, voegde BMW eraan toe, “een aantrekkelijk alternatief worden voor batterij-elektrische aandrijflijnen – vooral voor klanten die geen eigen toegang hebben tot elektrische oplaadinfrastructuur of die vaak lange afstanden afleggen.” Het is te hopen dat de tests zullen leiden tot de productie van een model in kleine series in 2022.

De individuele cellen van de voertuigen worden geleverd door Toyota, waarbij BMW de brandstofcelstapel en het complete aandrijfsysteem ontwikkelt. De waterstoftank van de BMW i Hydrogen Next kan in drie tot vier minuten worden gevuld, zegt het bedrijf, waardoor bestuurders “een actieradius van enkele honderden kilometers hebben in alle weersomstandigheden”.

Door het International Energy Agency omschreven als een “veelzijdige energiedrager”, heeft waterstof een verscheidenheid aan toepassingen en kan het worden ingezet in sectoren als industrie en transport.

BMW is een van de vele autobedrijven die het potentieel van waterstof onderzoeken en het idee om het in een voertuig te gebruiken is niet nieuw.

In november 2006 kondigde het bedrijf aan dat de productie van de BMW Hydrogen 7 was begonnen, en beschreef het voertuig als “’s werelds eerste door waterstof aangedreven luxe sedan.” De Hydrogen 7, zo voegde hij eraan toe, gebruikte een verbrandingsmotor en kon op benzine (benzine) of vloeibare waterstof rijden.

Meer recentelijk zei Jaguar Land Rover dinsdag dat het werkte aan het prototype van een elektrisch voertuig met waterstof-brandstofcel, en het testen van het concept zal later dit jaar beginnen.

Het voertuig zal gebaseerd zijn op de nieuwe versie van de Land Rover Defender van het bedrijf en maakt deel uit van JLR’s bredere poging om de doelstelling van nul uitlaatemissies tegen het jaar 2036 te halen. De tests zullen gericht zijn op gebieden zoals brandstofverbruik en offroad-capaciteiten .

Andere fabrikanten die zich op de markt voor waterstofbrandstofcellen hebben gestort, zijn Toyota en Honda, terwijl kleinere bedrijven zoals Riversimple ook werken aan auto’s op waterstof.

Deze week kondigde Volvo Cars ook aan dat het zou samenwerken met SSAB, een staalfabrikant met hoofdkantoor in Zweden, om “gezamenlijk de ontwikkeling van fossielvrij staal van hoge kwaliteit voor gebruik in de auto-industrie te onderzoeken.”

Volgens Volvo Cars zal de samenwerking zich onder meer richten op een SSAB-initiatief genaamd Hybrit, dat werd opgericht naast energiebedrijf Vattenfall en LKAB, dat ijzererts produceert.

Het doel van het Hybrit-project, zegt Volvo Cars, is om “cokeskolen, die traditioneel nodig waren voor de staalproductie op basis van ijzererts, te vervangen door fossielvrije elektriciteit en waterstof.”