Dat Hyundai lekker bezig is op waterstofgebied is geen nieuws, maar dat ook zustermerk Kia de beschikking krijgt over de bijzondere brandstof wisten we nog niet. Vanaf 2020 moet de productie voorzichtig op gang komen.
Hyundai loopt al jaren mee met de voorhoede op waterstofgebied. Al in 2012 verscheen de Fuel Cell-versie van de IX35, een auto die -zij het mondjesmaat- het productiestadium zowaar wist te halen. Daarmee lopen de Koreanen netjes in de pas met die andere waterstof-koploper, Honda.
Tot nu toe werd er nooit gesproken over de toepassing van de bijzondere techniek in de auto’s van zustermerk Kia, maar daar komt vandaag verandering in. Het doel is om in 2020 1.000 waterstof-Kia’s op de weg te zetten. Een voorzichtig begin, dat echter wel duidelijk maakt dat waterdruppeltjes uit de uitlaat niet aan Hyundai zijn voorbehouden. Wel blijft Hyundai de kar trekken en komt dat merk dus als eerste met een spirituele opvolger van die IX35.
Als concept-car zagen we overigens al eerder een Kia op waterstof: in 2008 toonde het merk de Mohave FCEV, een forse SUV met brandstofcel (foto).
Tussen neus en lippen door maakt Kia ook duidelijk dat er – niet geheel onverwacht- een plugin-versie van de hybride Niro komt. Als die auto halverwege 2017 wordt gepresenteerd hebben we inmiddels ook kennisgemaakt met de PHEV-versie van de Optima Wagon. De nieuwe Picanto en Rio verschijnen zelfs al in het eerste kwartaal van volgend jaar op de markt.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment