Hyundai is weer een stap dichter bij de introductie van een auto op waterstof. Met de ix35 FCEV toont Hyundai ons in Geneve de laatste stand van zaken. In 2012 moeten er al enkele duizenden van deze waterstofauto´s in productie gaan claimen de Zuid-Koreanen. Hyundai presenteert niet voor de eerste keer een auto op waterstof. Eerder al maakten we kennis met de Santa Fe FCEV en in 2005 was er de Tucson FCEV. Belangrijkste verschil tussen de Santa Fe en de daarna gepresenteerde Tucson was dat Hyundai de actieradius, het verbruik en het vermogen fors had verbeterd. Daar is bij deze ix35 FCEV opnieuw sprake van.
Tanken
De ix35 FCEV is uitgerust met een waterstofmotor die dient als generator. De energie wordt opgeslagen in het accupakket en middels een krachtige elektromotor op het wegdek overgebracht. Dit principe heeft als voordeel dat de auto ook geheel elektrisch kan rijden zonder dat deze hoeft te worden opgeladen aan een stopcontact. En er kan gewoon getankt worden. Waterstof weliswaar, maar daardoor hoeft de auto geen uren aan de lader te liggen.
2012
Zoals gezegd wil Hyundai de auto in 2012 al in productie gaan nemen. Men spreekt over enkele duizenden exemplaren. Deze zullen ongetwijfeld worden ingezet voor zakelijke doeleinden en praktijktesten. Hiermee komt waterstof wel steeds een stapje dichterbij. Hyundai is weer een stap dichter bij de introductie van een auto op waterstof. Met de ix35 FCEV toont Hyundai ons in Geneve de laatste stand van zaken. In 2012 moeten er al enkele duizenden van deze waterstofauto’s in productie gaan claimen de Zuid-Koreanen.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment