Delft – In de duurzame proeftuin Greenvillage gaat de TU Delft onderzoeken in hoeverre de brandstofcellen uit auto’s ook gebruikt kunnen worden voor levering van elektriciteit en warmte aan de gebouwde omgeving.
Morgen krijgen de onderzoekers de sleutels overhandigd van hun eerste brandstofcelauto: een Hyundai ix35FCEV. Dat gebeurt tijdens een bijeenkomst in het drijvende paviljoen in Rotterdam waar de auto zijn Nederlandse primeur beleeft. Ook Rijkswaterstaat, de gemeente Arnhem, een taxibedrijf en nog een paar instanties nemen een auto af die waterstof omzet in water, elektriciteit en warmte. Zij gaan elk vanuit hun eigen invalshoek kijken wat er wel en wat niet kan met de technologie. Het verst daarin gaan de onderzoekers van de TU Delft.
In de experimentele duurzame wijk in opbouw, Greenvillage, gaan de Delftse ingenieurs namelijk kijken in hoeverre de koppeling aan het elektriciteitsnet kan leiden tot efficiënter gebruik van energie. Een brandstofcelauto gaat namelijk niet alleen veel zuiniger om met energie dan een benzinemotor. De efficiency is met 40 tot 45 procent zelfs hoger dan die van veel elektriciteitscentrales. En aangezien auto’s 95 procent van de tijd stil wil staan, wil de onderzoeksgroep onder leiding van hoogleraar Ad van Wijk onderzoeken in hoeverre het mogelijk is de brandstofcellen in auto’s te gebruiken om de gebouwde omgeving van stroom te voorzien. Brandstofcellen werken namelijk stil en stoten geen CO2 uit. Als bijproducten produceren ze alleen water en warmte. Beide kunnen volgens Van Wijk nuttig worden ingezet.
Met individuele auto’s op een oprit is dat wellicht lastig, maar een parkeergarage met vijfhonderd auto’s met een brandstofcel van elk 100 kilowatt is in die visie een energiecentrale van 50 megawatt. Groot genoeg om zo’n 50.000 huishoudens van stroom te voorzien. Dat zou dan wel een volautomatische parkeergarage moeten zijn die de auto’s zelf naar een plek brengt en ze daar aansluit op het elektriciteits- en een warmwaternetwerk. Vlak voordat hun eigenaars ze weer afhalen, moeten ze bovendien ook weer worden volgetankt.
De Hyundai die woensdag zijn Nederlandse doop beleeft, kost zo’n 55.000 euro. Een volle tank waterstof kost een kleine 30 euro. Daarop kan de auto bijna 600 kilometer afleggen. De actieradius is daarmee veel groter dan die van volledig elektrische auto’s die momenteel een grote opmars doormaken, zoals de Tesla. Tanken gaat ook nog eens veel sneller: na 3 tot 4 minuten kan de automobilist weer de weg op. In Helmond en Rotterdam staan op dit moment de enige twee tankstations waar het mogelijk is om waterstof te tanken en met een druk van 700 bar op te slaan in de hogedruktank in de auto. De praktijkonderzoeken naar de mogelijkheden van de brandstofceltechnologie in auto’s concentreren zich daarom voorlopig rond deze twee regio’s