Stellantis en Toyota
Zelfs grote bedrijven als Stellantis en Toyota raken ermee betrokken. Waterstof, dat gebruikt kan worden in plaats van batterijen in elektrische auto’s, was een tijdlang niet erg populair. Maar na Toyota heeft een ander groot autobedrijf, Stellantis genaamd, besloten veel geld uit te geven aan waterstof. Maar ze gebruiken het in normale auto’s met motoren die brandstof verbranden.
De CEO van Stellantis, Carlos Tavares, deelde onlangs zijn steun voor het gebruik van waterstof in plaats van batterijen in auto’s. Hij vertelde dit tijdens een toespraak bij de opening van een fabriek in Lyon, waar Stellantis samenwerkt met Michelin en Forvia om waterstof beter te maken. Tavares heeft het over het gebruik van waterstof om een ander soort motor aan te drijven, niet de motor die we gewoonlijk gebruiken. Het is alsof je een speciaal soort brandstof gebruikt om de auto te laten rijden. In plaats van benzine gebruiken we waterstof. We moeten alleen enkele wijzigingen aanbrengen in de manier waarop de brandstof in de auto wordt gebruikt. We hoeven geen ingewikkelde en dure brandstofcellen te gebruiken zoals sommige andere waterstofauto’s doen. Carlos Tavares, de baas van een groot autobedrijf, denkt niet dat elektrische auto’s de enige auto’s zijn die we in de toekomst zullen hebben. Hij wil kijken of er andere manieren zijn om auto’s te maken die de lucht niet vervuilen zoals gewone auto’s dat doen. Tavares, de baas van Stellantis, zegt dat iedereen een toekomst wil waarin alles schoner is.
Vier verschillende manieren
Maar er is niet slechts één manier om dat te bewerkstelligen. Hij spreekt over vier verschillende manieren:
- brandstofcellen
- elektrische voertuigen
- waterstofverbrandingsmotoren
- synthetische brandstoffen.
Tavares zegt dat we de komende jaren zullen moeten afwachten welke weg de beste is. De CEO is ontevreden over de manier waarop de Europese Commissie autobedrijven en bestuurders probeert te laten kiezen voor elektrische auto’s. De CEO vindt hun methoden gemeen. Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder dan auto’s met normale motoren, dus de meeste mensen kunnen ze niet betalen.
De waterstofverbrandingsmotor is een manier om te rijden zonder de lucht te vervuilen, wat goed is. Maar er zijn enkele problemen die moeten worden opgelost voordat het veel kan worden gebruikt. Een probleem is dat er niet genoeg plaatsen zijn om waterstof te tanken. Een ander probleem is dat het maken van de waterstofbrandstof slecht kan zijn voor het milieu. Deze problemen moeten worden opgelost voordat we in de toekomst meer waterstofmotoren kunnen gebruiken.
Toyota is een ander bedrijf dat ook geïnteresseerd is in het gebruik van waterstof om auto’s te maken. Ze zijn er al een tijdje mee bezig en zeiden onlangs dat ze vooruitgang boeken in het goedkoper maken van waterstofauto’s.