Autofabrikant Toyota maakt er geen geheim van om in 2011 graag terug te willen keren naar Le Mans. De keuze om de F1 te verlaten voor de sportscars wordt gemakkelijker als in de Formule 1 een standaardmotor wordt ingevoerd. Toyota wil zich graag technisch onderscheiden en hoopt dat te doen met een hybride Le Mans-auto, die vanaf 2010 is toegestaan. In een later stadium zou een waterstofaangedreven bolide volgens Toyota’s Calty Design Research niet misstaan.
Voor het vijfde jaar wordt de Design Challenge gehouden als onderdeel van de Los Angeles Auto Show. Thema van dit jaar is de raceauto van de toekomst. Toyota komt met een futuristische Le Mans-auto die geen pitstops hoeft te maken. De bolide wordt aangedreven door een waterstof brandstofcel die elektrische motoren aandrijft. Verder zorgen zonnepanelen voor extra energie.
De bolide heeft twee standen: hoge snelheid en bochten. In de hoge snelheidmodus wordt een zo min mogelijke luchtweerstand gecreëerd en kan de bolide een topsnelheid halen van ruim 560 kilometer per uur. In de bochtenmodus vervormt het bodywork waardoor de auto breder en stabieler wordt voor maximale grip.
Om de coureur in het donker en de onvoorspelbare weerscondities te helpen, wordt de cockpit digitaal. Een computer helpt onder andere met het voorkomen van ongelukken en een robot co-piloot beheert de onboard systemen en repareert de auto op hoge snelheid.
Het duurt nog wel even voordat we de waterstof aangedreven Le Mans-bolide van Toyota in actie kunnen verwachten. De studie richt zich op het jaar 2025.
Uitgegeven door Tim Biesbrouck 30 oktober 2008
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment