Amsterdam, 16 november – Studenten aan de TU Delft hebben met hun zelfgebouwde raceauto op waterstof het elektrisch ronderecord op Circuitpark Zandvoort verbroken. Het team van Forze heeft met de waterstof-elektrisch aangedreven Forze VI het voormalige record van de Tesla Roadster verbroken. Het nieuwe record van 2 minuten, 5 seconden en 450 milliseconden laat zien wat voor potentie een op waterstof aangedreven auto heeft.
Met het nieuwe ronderecord van 2:05:45 min heeft het Forze team het elektrisch ronde record op eigen bodem verbroken. Het studententeam reed 5:45 seconden onder het oude record van Tesla tijdens een proefrecord afgelopen week. De officiële poging stond voor vandaag gepland, maar kon wegens de weersomstandigheden niet doorgaan. De Delftse racewagen op waterstof verbrak afgelopen mei al het ronderecord op de Nürburing Nordschleife in Duitsland met oud-coureur Jan Lammers achter het stuur. Rick Everaert, teammanager van Forze Hydrogen Racing: “Hoewel het natuurlijk heel jammer is dat de poging van vandaag is gesneuveld, zijn wij ontzettend blij met en trots op dit resultaat. Dit geeft de bekendheid van waterstof als brandstof bij het grote publiek hopelijk een duw in de goede richting. Jan Peter Balkenende, oud-premier en ambassadeur van Forze: “Het officiële record is op 3 november gereden en toont aan dat waterstof de toekomst heeft.”
Waterstof als brandstof
Met de ontwikkeling van waterstofracewagens wil Forze de potentie van waterstof als brandstof onderstrepen. Dit werkt als volgt: in de brandstofcel van de waterstofracewagen reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De aandrijving is elektrisch, maar de raceauto wekt de elektriciteit aan boord zelf op door waterstofgas in een brandstofcel om te zetten. Het grote voordeel hiervan is dat je geen batterijen hoeft op te laden, zoals bij een batterij-elektrische auto. Erik Kemink van PitPoint, toekomstig hoofdsponsor van Forze: “Wij zijn verheugd om hoofdsponsor van het Forze team te worden. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat waterstof de brandstof van de toekomst is. Het ronderecord bevestigt dit maar eens weer.”
Racen
Het Formula Zero Team Delft houdt zich al sinds 2007 bezig met het ontwikkelen van waterstoftechnologie. De komende jaren wil het team de strijd aangaan met racewagens met een verbrandingsmotor, met als eerstvolgende doel het winnen van de sportklasse van de Supercar Challenge op de Gamma Racing Day 2016. Everaert: “Vol goede moed durven wij als team nu in 2016 deel te nemen aan de Super Car Challenge op de Gamma Racing Day. We doen dit dan met onze nieuwe waterstofauto, de Forze VII.”
Over Forze
Forze is het high-tech waterstof raceteam van de TU Delft dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van op waterstof aangedreven raceauto’s. Door deze techniek te meten met fossiele brandstof, brengen ze de combinatie motorsport en duurzame technologie onder de aandacht. Meer informatie over het Forze Hydrogen Race Team en/of haar ambities op het gebied van waterstof: Rick Everaert, Team manager van Forze Hydrogen Racing.
E-mail: r.everaert@forze-delft.nl, telefoon: 015 278 9880 / mobiel: 0646414005, Website: www.forze-delft.nl
Over PitPoint
PitPoint wordt de nieuwe hoofdsponsor van Forze. PitPoint is per 1 januari 2016 de nieuwe naam van CNG Net en LNG 24 en dé leverancier van Groengas (CNG) en LNG maar biedt ook andere schone brandstoffen aan als Waterstof en infrastructuur voor Elektrisch laden voor bedrijven, overheden én particulieren.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
’s Werelds eerste waterstofauto verbreekt ronderecord Tesla Roadster op circuit van Zandvoort
Related Posts
Add A Comment