Porsche zet in op elektrisch vermogen voor zijn toekomstige line-up, maar wil de verbrandingsmotor niet volledig verlaten, vooral niet als het gaat om de 911 . Daarom ontwikkelt het bedrijf oplossingen om de uitstoot van verbrandingsmotoren op te ruimen, inclusief hybride systemen en motoren met verbeterde thermische efficiëntie, die beide de uitstoot helpen verminderen. Het bedrijf ontwikkelt ook synthetische brandstoffen, wat mogelijk kan leiden tot een volledig CO2-neutrale verbranding.
Een andere veelbelovende oplossing is een motor die in plaats van benzine waterstof verbrandt. Bij het verbranden van waterstof wordt de CO2-uitstoot tot nul gereduceerd. De technologie is niet nieuw. Zo presenteerde BMW in 2006 een 7-serie met een V-12 die op waterstof zou kunnen rijden . De belangrijkste wijzigingen hadden betrekking op de brandstofopslag en de brandstofinjectoren.
Dus wat is het nadeel? Naast het ontbreken van een constante aanvoer van waterstof stoot zo’n motor schadelijke stikstofoxiden uit. Er zijn echter manieren om dit te minimaliseren, zoals het gebruik van op ureum gebaseerde selectieve katalytische reductie in moderne dieselmotoren. Waterstof kan ook emissievrij worden geproduceerd, door met hernieuwbare energie water te splitsen in waterstof en zuurstof, iets wat Porsche ook onderzoekt op het gebied van synthetische brandstoffen .
Het matchen van het vermogen van een gasmotor is ook een probleem, al lijkt Porsche een oplossing te hebben gevonden. Porsche werkt puur in de virtuele wereld en test een versie van zijn oudere 4,4-liter V-8 die is ontworpen om te werken met een hogere compressieverhouding en een nieuw turbosysteem. Volgens de automaker moeten turbo’s voor een schone verbranding van waterstof zorgen voor ongeveer het dubbele van de luchtmassa die ze in gasmotoren doen, hoewel dit een uitdaging is vanwege de lagere temperaturen en drukken van de uitlaatgassen van de verbranding van waterstof.
Om het gebrek aan druk te compenseren, ontwierpen de ingenieurs verschillende turbosystemen met elektrische compressoren. De sleutel is een unieke opstelling voor de twee compressortrappen, die worden aangedreven door de uitlaat of een ondersteunende elektromotor. De lucht stroomt in wezen door de eerste compressor, wordt gekoeld in de intercooler en vervolgens opnieuw gecomprimeerd in de tweede trap.
Porsche zei dat de waterstofmotor 590 pk levert, wat vergelijkbaar is met wat de originele versie op gas leverde. Porsche simuleerde de motor in een voertuig met een gewicht van 5,842 lb (dat is Cayenne-territorium), en voor een virtuele ronde op de Nürburgring was de resulterende tijd ongeveer 8:20. Niet slecht voor een zwaar voertuig. De automaker zei dat het doel van het project is om het technische potentieel van de technologie te onderzoeken en de mogelijkheden van bestaande technische hulpmiddelen uit te breiden, zodat een waterstofverbrandingsmotor klaar is, mocht dat ooit nodig zijn.
Porsche is niet de enige autofabrikant die op zoek is naar krachtige waterstofmotoren. Een ander voorbeeld is Toyota, dat een raceauto test met een waterstofmotor , evenals een V-8 die is ontworpen om op waterstof te rijden .