Als er één bedrijf is in de wereld die weet wat de autofabrikanten willen en waar ze op dit moment aan werken, is het Bosch. De technologiegigant uit Stuttgart is de grootste toeleverancier van de automobielindustrie. Het blijkt dat zelfs in de Tesla’s onderdelen van Bosch zitten.
Bosch heeft meer 410.000 mensen op de loonlijst staan en heeft een omzet 78,5 miljard euro. Ze zijn naast de grootste leverancier ook uitvinders van tal van auto gerelateerd zaken zoals bijvoorbeeld ESP. Dit is het systeem dat zowat in elke auto zit en voorkomt dat je de macht over het stuur verliest. Ze leveren al jaren de common rail-techniek voor diesels, ruitenwissers, pompen, koppelingen, kleppen, dashboardschermpjes, injectoren, turbo’s, remmen, software, rijhulpsystemen.
Bosch schetst de toekomst van auto’s in het jaar 2030 als volgt. ,,Er zal heel veel keuze zijn. Auto’s op batterijen, auto’s op waterstof – vooral de grotere – maar driekwart zijn nog brandstofauto’s, al dan niet hybride. En alle auto’s zullen zelfrijdende eigenschappen hebben. Ze zullen nog wel een stuur hebben om het zelf te kunnen doen of om in te kunnen grijpen.”
Ook in die markt van elektrische auto wil Bosch natuurlijk zijn plaats veiligstellen. Op dit moment leveren ze voor ongeveer 1 miljoen auto’s al de elektrische aandrijflijnen. Ze willen dit in 2022 richting de 14 miljoen brengen. In de productie van batterijen ziet het bedrijf geen verdienmodel; die markt lijkt al vergeven aan China en Azië. Om nu nog een rol van betekenis te spelen is een investering van 20 miljard euro nodig. Dit zal Bosch niet gaan doen
Brandstofcel
Met de brandstofcel, die in een auto van waterstof elektriciteit maakt, willen ze wel de markt op. Al vijftien jaar is Bosch bezig met onderzoek naar de brandstofcel. De eerste waterstofauto’s zijn al leverbaar door Toyota en Hyundai. Daarbij zijn alle grote Duitse automerken bezig met het ontwikkelen van een waterstofauto. De tijd is daarom nu ook rijp om een massaproduct te maken. Vorige maand sloot Bosch al een overeenkomst met het Zweedse waterstofbedrijf Powercell. ,,Wij hebben de kennis en ervaring om een dergelijk product naar de markt te brengen”, melde Stefan Hartung die in de raad van bestuur verantwoordelijk is voor het project. “De brandstofcel bevindt zich nog in de beginfase, er is nog geen massamarkt voor. Die maken wij in 2022.”
Bosch denkt over een paar jaar het zwaardere wegtransport, vrachtwagens en bestelbusjes, te kunnen voorzien van een brandstofzcel. Vervolgens kan de techniek voor ook voor de grotere personenauto’s beschikbaar komen. “Waterstof kan de diesel van de toekomst worden, maar dat is vooral afhankelijk van het aanbod van grote hoeveelheden goedkope en groene waterstof. Nederland maakt een grote kans om een waterstofland te worden met al jullie windenergie en mogelijkheden met de getijden.”
Goedkoop en groen waterstof komt er vanzelf wel, denkt Ad van Wijk, professor Future Energy Systems aan de TU Delft. “Er zal in elk geval 10 tot 20 procent van de duurzaam opgewekte elektriciteit in waterstof moeten worden omgezet, zodat je het kunt bewaren. Of je dat later in een energiecentrale of in een auto omzet in elektriciteit, maakt niet veel uit. En waterstof kun je heel goed transporteren. Opwekken in de woestijn van Australië en naar hier verschepen, is goed mogelijk.”
quote
“We willen een grote speler zijn in het elektrische tijdperk. Er vindt nu een reset plaats in de autowereld en er is veel concurrentie van bestaande en nieuwe spelers. Maar Bosch heeft een goed uitgangspunt als je kijkt naar onze kennis van halfgeleiders, elektromotoren en zelfrijdende eigenschappen.” unquote
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment