De EcoRunner VII van TU Delft-studenten moet de aarde rond kunnen op het energie-equivalent van 8 liter benzine.
De zuinige waterstofauto, die vandaag in Delft werd gepresenteerd, is daarmee nog een stuk efficiënter dan zijn twee voorgangers. Die EcoRunner V en VI bleken de afgelopen twee jaar de meest aerodynamische voertuigen ter wereld.
Het EcoRunner-team hoopt het succes eind mei te herhalen, als in Londen de Shell Eco-marathon plaatsvindt. Daar nemen studententeams uit heel Europa het tegen elkaar op.
Terwijl de EcoRunner VI aan het energie-equivalent van 1 liter benzine voldoende had om 1992 kilometer vooruit te kunnen, moet de nieuwste versie straks maar liefst 3500 kilometer halen. Op een vlak parcours zou de efficiency nog omhoog kunnen naar 5000 kilometer per het equivalent van 1 liter. Dan zou acht liter benzine genoeg zijn om de aarde rond te rijden, zegt het team van EcoRunner.
Sensoren
Dat de afstand in vergelijking met voorgaande jaren nog verder omhoog kan, is volgens de makers onder meer te danken aan de verbeterde aandrijving, de nieuwe motor en een nieuw ontworpen brandstofcel. De belangrijkste verbetering is volgens het EcoRunner-team echter dat de nieuwe auto ‘smart’ is.
De auto is uitgerust met verscheidene sensoren die moeten helpen om de strategie tijdens de race te kunnen aanpassen op basis van de verzamelde data. ”Zo kunnen we real-time aanpassingen maken aan de strategie, om de bestuurder een bepaald rijgedrag te adviseren”, zegt Tom Laeven van het EcoRunner-team.
Waterstof: voor- en nadelen
Waterstof bestaat uit twee waterstofatomen aan elkaar en wordt gemaakt met elektrolyse, waar energie en water voor nodig is. De waterstof wordt omgezet naar elektriciteit om auto’s aan te drijven.
Waterstofauto’s zijn in drie minuten bij te tanken, wat een groot voordeel is ten opzichte van elektrische auto’s met een accu. Maar accu-auto’s gaan wel efficiënter met hun energie om. De nadelen van waterstof zijn dat het energie kost om het op te wekken en dat een goed netwerk van waterstofstations ontbreekt.
Hyundai heeft in Nederland al een waterstofauto op de markt, maar met de infrastructuur wil het niet echt vlotten in ons land. In Duitsland moet er de komende jaren wel een landelijk dekkend netwerk aan waterstofstations komen. Onderzoekers van de TU Delft maakten vorig jaar een rijdende energiecentrale van een waterstofauto.