Met referentie naar het artikel uit The Guardian > https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jun/03/electric-vehicles-early-adopter-petrol-car-ev-environment-rowan-atkinson
Volgens het artikel in The Guardian is elektrisch rijden is in theorie een onderwerp waar Rowan Atkinson iets van zou moeten weten. Zijn eerste universitaire opleiding was elektrotechniek en elektronica, gevolgd door een master besturingssystemen. Combineer dit, misschien verrassende, academische pad met zijn levenslange passie voor auto’s, en je begrijpt waarom hij werd aangetrokken door een vroege acceptatie van elektrische voertuigen. Rowan Atkinson kocht zijn eerste elektrische hybride 18 jaar geleden en zijn een volledig elektrische auto negen jaar geleden.
Visie
In principe zijn elektrische voertuigen een beetje zielloos, maar het zijn geweldige mechanismen: snel, stil en tot voor kort erg goedkoop in gebruik. Maar wanneer je de echte feiten gaat onderzoeken kom je al snel tot andere conclusies. De Engelse regering heeft een verbod voorgesteld op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030. Het probleem met dat initiatief is dat het lijkt te zijn gebaseerd op conclusies uit slechts één deel van de levensduur van een auto: welke uitstoot komt er uit de uitlaat. Elektrische auto’s hebben natuurlijk geen uitstoot van uitlaatgassen, wat natuurlijk een goede ontwikkeling is, vooral als het gaat om de luchtkwaliteit in stadscentra. Maar als je uitzoomt en naar het grotere plaatje gaat kijken, inclusief de fabricage van de auto, is de situatie totaal anders.
Vooruitlopend op de klimaatconferentie Cop26 in Glasgow in 2021, heeft Volvo de echte cijfers vrijgegeven waarin wordt beweerd dat de uitstoot van broeikasgassen bij de productie van een elektrische auto 70% hoger is dan bij het maken van een benzine exemplaar.
Het probleem is op dit moment de lithium-ion accu die momenteel in bijna alle elektrische voertuigen is gemonteerd: deze zijn absurd zwaar, er zijn veel zeldzame metalen en enorme hoeveelheden energie nodig om deze te maken. Daarbij gaan ze maar ongeveer 10 jaar mee.
Het is niet verwonderlijk dat er op dit moment veel onderzoek wordt gedaan om iets beters te vinden. Er worden nieuwe, zogenaamde solid-state accu’s ontwikkeld die sneller zouden moeten opladen en ongeveer een derde van het gewicht van de huidige accu’s zouden kunnen zijn – maar het duurt nog jaren voordat deze in de verkoop gaan. Tegen die tijd hebben we al miljoenen elektrische auto’s met overgewicht geproduceerd, met daarin deze snel verouderende accu’s.
Waterstof
Waterstof is in opkomst als een interessante alternatieve brandstof, ook al zijn we traag met het ontwikkelen van een echt “groene” manier om het te produceren. De autofabrikant Toyota heeft al veel geld gestoken in de ontwikkeling van waterstofauto’s. Deze configuratie weegt ongeveer de helft van een gelijkwaardige lithium-ion-accu. Voordeel is ook dat een waterstofauto gewoon bij een tankstation in korte tijd kan worden volgetankt.
De lithium-ion accu oplossing is dus niet echt goed voor de fabricage van elektrische auto’s. Daarbij is het vanwege zijn gewicht ook geen oplossing voor vrachtwagens. Voor dergelijke voertuigen is er wel een oplossing waarbij waterstof rechtstreeks in een nieuw soort zuigermotor kan worden geïnjecteerd. JCB, het bedrijf dat gele zandgravers maakt, heeft enorme stappen gemaakt met waterstofmotoren en hoopt deze de komende jaren in productie te nemen . Als waterstof de race om vrachtwagens gaat winnen – als gevolg daarvan zullen vele tankstations het in voorraad nemen – daarmee ook toegankelijker worden voor auto’s.
Fast Fashion
Het grootste probleem dat we ook nog moeten aanpakken in de relatie van de samenleving met de auto, is de ‘fast fashion’-verkoopcultuur die al tientallen jaren het commerciële model van de auto-industrie is. Momenteel houden we onze nieuwe auto’s gemiddeld slechts drie jaar voordat we ze alweer doorverkopen. Dit is voornamelijk gedreven door het alomtegenwoordige driejarige leasemodel. Dit lijkt een buitensporig verkwistend gebruik van de natuurlijke hulpbronnen van de wereld als je bedenkt in welke geweldige staat een auto van drie jaar oud verkeert. Zo’n 50 jaar geleden was elke auto van vijf jaar oud al voor een groot deel verroest. Dit is tegenwoordig helemaal anders. Voor 20.000 euro kunnen we een auto kopen die, met liefdevolle zorg, 25 jaar meegaat. Door langer met een auto te rijden zou de totale uitstoot die ermee gepaard gaat enorm worden verminderd . We zouden dus in praktijk veel langer kunnen genieten van mobiliteit, alleen natuurlijk wel in iets oudere auto’s.
Synthetische brandstof
We moeten ook erkennen dat we op dit moment wereldwijd 1,5 miljard auto’s hebben. Qua productie hebben deze auto’s hun milieubijdrage al betaald en hoewel het verstandig is om onze afhankelijkheid ervan te verminderen, lijkt het goed om zorgvuldig te kijken naar manieren om ze te behouden en tegelijkertijd hun vervuilende effect te verminderen. In plaats van deze versneld “weg te gooien”.
Het is volkomen duidelijk dat we ze minder moeten gaan gebruiken. Het zou verstandig zijn om de ontwikkeling van synthetische brandstof, die al in de autosport wordt gebruikt, te versnellen; het is een product dat is gebaseerd op twee simpele begrippen: ten eerste is het milieuprobleem met een benzinemotor de benzine, niet de motor, en ten tweede zit er niets in een vat olie dat niet op een andere manier kan worden nagebootst.
De Formule 1 gaat vanaf 2026 op synthetische brandstof rijden. Er zijn veel interpretaties van het idee, maar het Duitse autobedrijf Porsche ontwikkelt in Chili een brandstof waarbij wind wordt gebruikt om een proces aan te drijven waarvan de belangrijkste ingrediënten water en koolstofdioxide zijn . Met verdere ontwikkeling zou het bruikbaar moeten zijn in alle benzineauto’s, waardoor het gebruik ervan vrijwel CO 2 -neutraal wordt.
We moeten ons realiseren dat er een breder scala aan opties moet worden onderzocht als we de zeer ernstige milieuproblematiek goed willen aanpakken. problemen die ons gebruik van de auto heeft veroorzaakt. We moeten waterstof blijven ontwikkelen , evenals synthetische brandstoffen om de vervroegde sloop van oudere auto’s, die nog zoveel te bieden hebben, te voorkomen, terwijl we tegelijkertijd een heel ander bedrijfsmodel voor de auto-industrie promoten, waarin we onze nieuwe voertuigen langer houden.
Moet ik dan nu wel een nieuwe elektrische auto kopen? Als je huidige auto een oude diesel is en je rijdt veel in het stadscentrum, dan zou je dit zeker moeten overwegen. Maar voor ieder ander, wacht gewoon nog even af. Er zijn nog steeds zoveel dingen die nog verder ontwikkeld moeten worden.