Terwijl de gevestigde auto-industrie verwikkeld is in milieuschandalen, claimt het Engelse bedrijf Riversimple Movement voor zijn autoprototype Rasa de laagste CO2-uitstoot van ‘bron tot wiel’ ooit.
Dat zou onder meer komen door een elektrische aandrijving met brandstofcellen op waterstof in combinatie met een gestroomlijnde en lichtgewichte carrosserie.
De naam Rasa verwijst naar tabula rasa, Latijn voor ‘schone lei’, waarmee de ontwerpers volgens eigen zeggen zijn begonnen. Het uitgangspunt was het ontwikkelen van een eenvoudige, efficiënte, sterke, betaalbare, veilige en duurzame lichtgewicht auto.
Het eerste prototype heeft een zelfdragende carrosserie van met koolstofvezels versterkte kunststof. Dat maakt het carrosserieframe stijf en met een gewicht van 40 kg zeer licht. De carrosseriepanelen zijn eveneens gemaakt van composietmaterialen. De 3,67 m lange auto heeft een sterk gestroomlijnde halve druppelvorm, omsloten achterwielen en een vlakke bodem met een diffuser, een soort spoiler onder de auto die zorgt voor een optimale luchtstroming. Het totale prototype weegt 580 kg.
Het prototype van de Rasa heeft twee zitplaatsen. Achterin liggen een opslagtank voor gecomprimeerde waterstof en de brandstofcellen van 8,5 kW, waar zuurstof aan waterstof wordt toegevoegd om water en elektriciteit te genereren.
Remenergie
Elk van de vier wielen heeft z’n eigen elektromotor voor de aandrijving én om tijdens het remmen 50 % van de kinetische energie om te kunnen zetten in elektriciteit. Dit wordt direct opgeslagen in supercondensatoren, die de elektriciteit weer in een keer vrijgeven tijdens het optrekken.
De Rasa stoot zelf geen CO2, fijn stof of andere schadelijke stoffen uit; uit de uitlaat komt alleen water. De CO2-uitstoot van bron tot wiel zou ongeveer 40 g CO2 per kilometer bedragen, zelfs wanneer de waterstof wordt gemaakt uit aardgas.
Het prototype kan maximaal zo’n 480 km rijden op 1,5 kg waterstof. De Rasa trekt in ongeveer 9 s op naar 90 km/h en heeft een maximumsnelheid van 96 km/h.
Riversimple Movement gaat binnenkort financiering zoeken om twintig auto’s te kunnen bouwen voor een bètatest door consumenten later dit jaar. Het streven is om de Rasa in 2018 in productie te nemen.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment