Dat waterstofaandrijving ook in een compacte auto past bewijst Toyota met de FCV Plus. De slechts 3,80 meter lange conceptcar beleeft in Tokyo zijn werelddebuut en schittert daar voornamelijk om te bewijzen dat ook een kleine stadsauto met de uiterst schone techniek valt aan te drijven.
Met de Mirai – die onlangs nog een prestigieuze prijs won – heeft Toyota zich wederom als pionier neergezet. Maar de Mirai is wel een relatief grote auto die veel minder geschikt is voor grote steden. En dat is nu precies waar een model als de FCV Plus volledig tot zijn recht komt.
Compact van buiten, ruim van binnen
Dankzij de lengte van 3,80 meter en breedte van 1,75 meter neemt de FCV Plus net iets meer vierkante meters wegdek in beslag dan een Aygo. Een echte stadsrakker dus. En het knappe van de Japanners is dat ze de wielen zo ver uit elkaar hebben weten te plaatsen dat er een wielbasis van 3,00 meter is overgebleven. Ter vergelijk, in een Aygo bedraagt die 2,34 meter. Volgens Toyota moet er daardoor ruim plaats zijn voor vier personen, al vragen wij ons wel af waar die hun bagage of boodschappen dan moeten laten.
Brandstofcel
Zoals gezegd wordt de FCV Plus aangedreven door waterstof, oftewel een brandstofcel. Die ligt tussen de voorwielen terwijl elk wiel afzonderlijk wordt aangedreven door een electromotor.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment