BMW zal al in 2025 beginnen met de massaproductie en verkoop van brandstofcelauto’s die samen met Toyota Motor zijn ontwikkeld, vertelde verkoopchef Pieter Nota aan Nikkei, waarin hij schetst hoe de Duitse autofabrikant zich inzet voor groenere auto’s te midden van steeds strengere milieuregels in Europa. BMW onthulde de brandstofcel iX5 Hydrogen concept car op de International Motor Show Germany in september 2021. De kleinschalige productie van de SUV zal voor eind 2022 beginnen, had het bedrijf eerder aangekondigd.
Waterstofautos kunnen in 3 tot 4 minuten worden bijgetankt – veel sneller dan een elektrisch voertuig op batterijen. Hoewel BMW het assortiment van de iX5 niet heeft onthuld, is het model uitgerust met twee tanks van ongeveer 6 kilogram om lange afstanden te kunnen afleggen. “We zien dat waterstof-brandstofceltechnologie vooral relevant is voor grotere SUV’s”, zei Nota.
De iX5 is gebaseerd op BMW’s X5 SUV. BMW en Toyota hebben ook samen sportwagens ontwikkeld sinds hun samenwerking in 2013, uitgebracht als de BMW Z4 en de Toyota Supra in 2019.“We hebben verschillende projecten waaraan we werken met Toyota,” zei Nota, zinspelend op verdere samenwerkingen met de Japanse automaker. BMW zal ook zijn verschuiving naar elektrische voertuigen versnellen. Het streeft er momenteel naar dat 50% van de nieuwe verkoop in de hele groep – inclusief de merken Mini en Rolls-Royce – tegen 2030 elektrisch zal zijn. , kunnen we die 50% een of twee jaar eerder bereiken’, zei Nota.
Maar Nota wees op de hindernissen die er nog zijn voor EV’s. Opladen “infrastructuur is niet overal hetzelfde”, zei hij. Hij noemde ook een gebrek aan beschikbaarheid van benodigde materialen. Benzinemotorvoertuigen, inclusief hybrides, zullen naar verwachting nog steeds ongeveer de helft van de groepsomzet uitmaken in 2030. “We blijven ook investeren in de verbrandingsmotor”, zei Nota. “We geloven in het belang van verschillende technologieën – elektrische voertuigen op batterijen, ook waterstof en efficiënte verbrandingsmotoren – omdat we niet al onze investeringen in één gebied willen steken”, zei hij.
Een langdurig tekort aan onderdelen doemt hoog op boven de strategie van BMW. EV’s hebben meer chips nodig dan motorvoertuigen, en autofabrikanten over de hele linie staan onder druk om voldoende voorraad veilig te stellen. BMW speelt in op de uitdaging door langetermijncontracten af te sluiten voor de bronchips die door zijn onderdelenleveranciers worden gebruikt. Het tekende eind 2021 een contract met Inova Semiconductors en GlobalFoundries voor slimme led-chips.
BMW wordt verondersteld te worden gegarandeerd miljoenen eenheden per jaar onder de deal. BMW is van plan deze aanpak uit te breiden, zowel in termen van totaal volume als in de verscheidenheid aan halfgeleiders. Grote autoleveranciers zoals Bosch en Continental hebben van oudsher een aanzienlijke koopkracht in Europa. Maar gezien het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, kunnen autofabrikanten niet genoeg chips veiligstellen door alleen op deze leveranciers te vertrouwen, zei Nota, die de druk van BMW om zijn eigen toeleveringsketens uit te breiden uitlegde.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment