Bron Unitedconsumers
De olieprijs stijgt de laatste periode weer flink en dit zullen de automobilisten gaan merken aan de pomp. Paul van Selms van United Consumers denkt dat de prijs van benzine naar meer dan 2 euro per liter kan stijgen. Dit zou dan weer een nieuw record zijn. In 2012, toen een vat Brent-olie bijna 120 dollar waard was, steeg de prijs voor 1 liter Euro 95 al naar de 1,87 euro. Maar in 2013 stortte toen de olieprijs weer in, met een dieptepunt in 2016 van ongeveer 30 dollar per vat.
Maar de prijzen uit 2012 komen langzaam maar zeker weer dichterbij. In het afgelopen jaar is de prijs van ruwe olie al met bijna 50 procent gestegen. Voor een vat Brent-olie werd deze week alweer 76 dollar betaald.
De oorzaak moet worden gezocht bij de maatregelen van OPEC, het oliekartel van olieproducerende landen. Landen zoals Saoedi-Arabië, Irak en Koeweit proberen sinds vorig jaar de olieprijs omhoog te krijgen door de productie te beperken. Ook Rusland, één van de grootste olieproducenten ter wereld, heeft zich reeds aan deze afspraken van het kartel gecommiteerd.
De maatregelen van de OPEC lijken steeds beter te werken. Tegelijk neemt de vraag naar olie flink toe, mede gestuwd door de groeiende wereldeconomie. Waarschijnlijk zal de vraag naar olie dit jaar voor het eerst de grens van 100 miljoen vaten per dag slechten.
Economie
Die invloed van de olieprijs is belangrijk voor de prijs die consumenten straks betalen aan de pomp. “Het is niet zozeer de incidentele olieprijs die de pompprijs bepaalt, maar het structurele prijsniveau”, vertelt Van Selms. “Al is het wel zo dat als de olieprijs vandaag 1 dollar per vat stijgt, je dat morgen aan de pomp ziet. Die correlatie is heel sterk. Elke dag passen de oliemaatschappijen hun prijzen aan de olieprijs aan.”
Nu wordt 1,794 euro voor 1 liter Euro 95 betaald. Van Selms ziet de olieprijs, en dus ook de benzineprijs, de komende jaren nog wel verder stijgen. “Ik zou er niet van staan te kijken als de pompprijs van benzine boven de 2 euro per liter komt. Mensen zullen klagen, maar wel blijven rijden. Ze moeten simpelweg toch naar hun werk toe.”
In het verleden werd gezegd dat een olieprijs van 100 dollar per vat nooit zou kunnen voorkomen, dan zal de economie snel op slot staan was de gedachte. Men zou dan snel naar alternatieven gaan zoeken. Je kunt wel willen omschakelen, maar zo makkelijk is dat natuurlijk niet.
“Ik was er altijd van overtuigd dat een olieprijs boven 100 dollar afgestraft zou worden”, zegt Van Selms. Bij zo’n hoge prijs zou er vanzelf meer aanbod op de markt komen van de relatief dure olievelden, maar er blijken in de praktijk weinig alternatieven. “Hij denkt inmiddels dat een prijs boven de 100 dollar reëler is, dan een prijs onder de 100 dollar.”
De directeur van United Consumers denkt ook dat een hogere olieprijs simpelweg past bij de slinkende voorraden van relatief goedkoop op te pompen olie. “Er gaan ook steeds meer stemmen op dat gezien de schaarste van olie er gewoon een hogere prijs betaald moet worden om ook in de toekomst nieuwe velden te exploiteren.”
“Wij vinden dat misschien niet reëel, omdat wij voor ons gevoel veel voor 1 liter benzine moeten betalen. Maar dat is ook een belastingsissue.”
Maar wat moet een consument doen om niet meer kwijt te zijn aan de pomp? Goedkoper tanken zal iedereen natuurlijk denken, maar Van Selms benadrukt ook het belang van zuinig rijden. Langzamer rijden, de banden oppompen en eerder naar een hoge versnelling schakelen, kan op jaarbasis 10 procent schelen.
Zuinige Auto’s
Verder loont het om een zuinige auto te hebben. “Het klinkt misschien een beetje raar, maar auto’s maken best een ontwikkeling door in verbruik.” Vooral nieuwe kleinere auto’s zijn een stuk zuiniger dan de auto’s van vroeger. “Nu zeg ik niet dat je per definitie een nieuwe auto moet aanschaffen, maar dat is ook een manier om zuiniger te rijden.”
Andere opties zijn natuurlijk een versnelde omschakeling naar een nieuw type brandstof, waterstofauto’s zijn echter nog steeds in het prille beginstadium. Stekkerauto’s zijn in opkomst maar de aantallen zijn niet in verhouding tot de “ouderwetse” benzine en diesel auto’s.
Maar met 2 euro per liter in het vooruitzicht zal dit misschien een trigger kunnen zijn om versneld door te pakken. We zijn benieuwd naar de reacties op het bericht dat unitedconsumers vandaag naar buiten heeft gebracht.
Subscribe to Updates
Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.
Related Posts
Add A Comment